Deukje uit motorfietstank verwijderen

Wellicht is het je wel bekend als motorrijder, wanneer je een tweedehands motorfiets aanschaft met lichte gebruikerssporen (maar technisch goed en kilometerstand laag). Maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt wil je de motor stap voor stap mooier maken. En misschien wel tot showroomstaat! En waar de gemiddelde motorrijder zijn/haar handen niet voor omdraait is alles zelf doen wat met smeren, mechaniek, vervangen en reinigen te maken heeft.

Maar waar de meeste motorrijders op stuiten is dat deukje in de tank, dat inbreuk maakt op de staat van je beoogde eindresultaat. Ook is het mogelijk dat je iets uit de garage pakt en daardoor net iets te veel naar beneden komt, en op je motor eindigt. Dus een deukje kan onverhoopt gebeuren, in een onverwacht moment.

Zelf uitdeuken zonder spuiten van je motortank is lastig, en een hele uitdaging om dit zelf vakkundig te doen.

 

Uitdeuken zonder spuiten van je motortank

Nu bestaat er een mogelijkheid om een deukje zonder overspuiten uit een motorfietstank te laten halen, door vakspecialisten. Echter zijn daar wel veel spelregels voor, wat wel en wat niet kan.

Motorfietstanks zijn meestal van staal, dat nu bij veel moderne motoren langzaam aan de buitenzijde veranderd in kunststof (Plastic). Het binnenwerk is nog steeds van staal, en de buitenmantel in een mooi kunststof design. Choppers, Caferacers, Classics (daar bedoel ik ook modern-classics) en wat oudere motoren is het zo dat de tank meestal wel van staal zijn. En vatbaar zijn voor deukjes. En zoals ik dat al eerder aangaf zijn er diverse spelregels om een reparatie zonder overspuiten te laten slagen. Zo mag er namelijk geen lakschade zijn in of naast de deuk, dit kan verder versplinteren en de lak verder loskomen. Ook de bereikbaarheid is een belangrijk aspect en is demontage van de tank een must voor mooi eindresultaat.

Wellicht had je al bedacht, “als die deuk eruit is dan lak ik de rest wel bij”. Of gewoon overspuiten. Maar waar ik zelf tegen aanloop in de praktijk is dat bijvoorbeeld het spuiten van een enkel deel van een motorfiets vaak niet positief uitpakt. Omdat kleuren niet in recept worden afgegeven door de fabrikanten, en is het lastig om een tank over te spuiten in de juiste kleur tint. En kan het zo zijn dat je meer hebt uitgegeven voor minder bevredigend eindresultaat.

 

Motortank uitdeuken zonder lakschade

Met onze uitdeuktechniek “uitdeuken zonder spuiten”, is zicht heel belangrijk. Als er overduidelijk krassen, lak-barsten of overige lakschade in de tank (bij de deuk) zitten, kan de specialist niet meer goed zien wat er gebeurt met de tool/oog-coördinatie tijdens de reparatie. Vandaar gaat een mooie reparatie alleen maar lukken wanneer de lak intact is gebleven, en de tank volledig leeg en gedemonteerd is.

Demontage van de tank is dus belangrijk, want er wordt met een hefboomtechniek gewerkt doormiddel van uitdeukstokken (van gehard staal). En om genoeg ruimte te hebben en geen beschadigingen binnen in de tank te maken, is het van belang niet alleen de benzinevuldop te verwijderen, maar ook het tankvlotter aan de onderzijde. Zo ontstaan er twee openingen om de hefboom te creëren, en de reparatie goed uit te voeren.

In Nederland zijn er maar een paar uitdeukspecialisten die zich hierin bevinden, met de uitdaging of het deukje er goed uitkomt… in tegenstelling bij een auto (die namelijk veel dunner plaatwerk heeft). Maar bij ons getrainde specialisten lukt het vaak wel, en zien we ook verschil per motorfietsmerk. Zo heeft Harley Davidson dikker plaatstaal dan bijvoorbeeld een Japans motorfietsmerk, en maakt de Amerikaan het ons zwaarder. Het blijft ambachtelijk handwerk!

 

Via Fiksjedeuk.nl ook van je motortank deukje af

Kortom in vergelijking met overspuiten is uitdeuken zonder spuiten een veel voordeligere methode (met uitzondering natuurlijk als je niet geeft om originaliteit). Dit wil zeggen dat er voordeel te halen is in behoud van het origineel (of in sommige gevallen de airbrush kan blijven zitten). En het risico vermijdt wat ik net heb verteld over de praktijk van niet de juiste kleurmatch als origineel.

Het uitdeuken zonder spuiten van een motorfietstank is een intensieve klus die veel tijd in beslag neemt. In vergelijking met parkeerdeukjes in auto’s is het verwijderen van deukjes uit een motorfietstank een ander niveau. De kosten zijn daarom ook anders ingeschaald en heeft iedereen zijn deel, de klant of de monteur heeft werk nodig voor de- en montage van de tank, en de uitdeukspecialist heeft zijn tijd nodig om de tank goed te fixeren en uiteindelijk te herstellen.

 

Meer informatie over het herstellen van jouw deukje uit de motorfietstank? Neem contact op met support@fiksjedeuk.nl