Doel van Fiksjedeuk.nl

Als specialist in uitdeuken zonder spuiten of spotrepair ben je meestal lekker druk. Vooral met bedrijven actief in de “Automotive”. Jarenlang bouw je aan relaties en nieuwe klanten via “mond tot mond” reclame. Zo ontstaat dat je in de meeste gevallen geen eens de tijd hebt om iets aan je marketing te doen. En eerlijk… op dat moment, kan je het werk toch niet aan. Maar stel dat je het niet zo heel druk hebt, en die tijd graag investeert in het (laten) bouwen van je website. Compleet met Google marketing, flyers, ect. Dan kom je er snel achter dat er veel geïnvesteerd moet worden om iets moois neer te zetten. Het vervelende is dat je na de realisatie van je prachtige website er een constante aandacht in moet stoppen om in de picture te blijven. Dus om de race te blijven bijbenen, dien je te blijven betalen voor goede vindbaarheid. Kortom als je dit terug leest kun je concluderen dat je beter kan focussen op het ouderwetse “Mond op mond” reclame, en het geld van de marketing beter kan besteden aan andere investeringen die je bijvoorbeeld persoonlijk laten groeien.

De praktijk

Maar in de praktijk (voor de ondernemers langer in het vak) weet je dat het niet altijd hetzelfde blijft. Zo heb je bijvoorbeeld één contactpunt binnen een organisatie waarmee je jarenlang mee samen werkt. En die beste persoon krijgt een aanbieding bij een andere onbekende organisatie, en uiteindelijk vertrekt hij/zij aan een nieuwe uitdaging. Wat er in de praktijk kan gebeuren is dat je meegaat, of juist twee klanten eraan overhoudt. Waar je niet op gerekend had is dat je oude adres niet meer zo vaak belt, en dat op de nieuwe plek van jouw toenmalig contactpersoon, al jarenlang een conculega loopt die met iedereen daar wegloopt. Conclusie: Je hebt er geen grip op,  jarenlang heb je een kunstje (lees: je vak uitgeoefend) gedaan op de gun-factor. Er zit dus een onberekende flexibiliteit op je huidige klantenbestand.

Maar waarom hebben we het dan allemaal zo druk? Hier wat feiten:

  • Volgens het CBS zijn er op 1 januari 2021 8,8 miljoen geregistreerde personenauto’s, 1,3 procent meer dan een jaar eerder. Vergeleken met tien jaar geleden is het aantal personenauto’s met 13,7 procent toegenomen. Ongeveer 2.2 miljoen personenauto’s hebben een leeftijd tot 5 jaar, en 1,8 miljoen met de leeftijd van 5 tot 9 jaar.
  • 80 procent van de autobezitters zijn particulier, de grootste doelgroep heeft een leeftijd van 40 tot 75 jaar.
  • Volgens Bovag zijn er 1600 autoschade-herstelbedrijven in Nederland. Daarvan zijn 650 autoschade-herstelbedrijven onderdeel van de gestuurde schadestroom (Doorverwijzing via verzekering).

Door deze cijfers te bekijken kun je voorstellen dat voor de 650 aangesloten autoschade-herstelbedrijven zich kunnen focussen op de gestuurde schadestroom. Deze schadeherstel-bedrijven zijn voor 60 procent afhankelijk van deze stroom. Maar er is al jaren bekend dat er te veel autoschade-herstelbedrijven zijn. Er is sprake van 25 procent overcapaciteit in de schadeherstelmarkt sinds 2018, dit percentage verdriedubbelt de komende 5 jaar al! (blijkt uit onderzoek, bron Bovag). Dit betekent voor de overige 900 bedrijven een onzekere toekomst. Maar omdat wij als klein schadespecialist in de praktijk gemiddeld auto’s herstellen niet ouder dan 9 jaar. Is het logisch te verklaren dat de 650 gestuurde autoschade-herstelbedrijven zich focussen op ongeveer 4 miljoen personenauto’s. Zowel zakelijk als particulier, op te sommen naar een aandeel van de markt op zo’n 45 procent.

Om het anders te verwoorden hebben de 900 bedreigde autoschade-herstelbedrijven een aandeel van 4,8 miljoen auto’s (55 procent). Een bedreigde situatie want men is hard op weg om de gestuurde schadestroom op te schalen, en de diversiteit in aanbod uit te breiden. In samenwerking met verzekeringsorganisaties en grote dealerschappen timmeren ze alles dicht, tot een full-service gestuurde autoschadeherstelbedrijf met 146 doorgangen per week. Waarvan het restyle- of spotrepairwerk van jou mee wordt geteld als doorgang.

Kortom

Kortom is het mogelijk dat je binnen 5 jaar, jij als ervaren uitdeukspecialist ver onderbetaald wordt. *Zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Je kan in dit geval maar twee dingen doen. Eén: blijven doen wat je doet en langzaam door inflatie en strakkere prijsafspraken ongelukkig oud worden. Twee: in dienst gaan bij een keten (ook smartrepair gerelateerd) die werkt met de gestuurde schadestroom. Zo kom je in een situatie waarvan je als zelfstandige niet aan wil denken, en zo je eigen opgebouwde bedrijf moet stoppen.

Nu hoor ik je denken… “Nou, dan ga ik zorgen dat ik een smartrepair-specialist wordt met gestuurde schadestroom”. Maar dan snap je nog steeds niet dat je een bedreiging bent voor de ketens of voor jezelf. Op dit moment zijn we namelijk geen concurrentie! Met het jaarlijks 10 procent aandeel van repareren van kleine schades (lees 3000 doorgangen p/p/p/j). Het ligt niet aan het werk, want dat is er genoeg. Het gaat om je efficiënte invulling van dienst en beloning, die één van de doelen waren bij het starten als zelfstandige.

* De afgelopen 20 jaar zijn bij de meeste specialisten de tarieven niet verhoogd, de exacte deelprijzen zijn nog steeds van kracht. De afgelopen jaren is jouw werk goedkoper geworden, terwijl de economische kostenposten met zo’n 41 procent zijn gestegen. Plus de 9,9% extra inflatie van de huidige economie!!!

Het echte doel van Fiksjedeuk.nl

Doel van Fiksjedeuk.nl had een flinke inleiding nodig, sorry… dat het zo lang duurde. Maar dit zijn de feiten. Nu je dat weet, voelde je misschien een lichte paniek (“ze pakken m’n werk af”)  toen je de TV-reclame van Carglass zag. Wellicht werd het nog ongemakkelijker dat iedereen tegen je zei “Hey, bij Carglass doen ze het nu ook hè”, zelfs van mensen die niet wisten dat het bestond. Met Fiksjedeuk.nl slaan we als restyle-, spotrepair- en autodetailspecialisten de handen in één. Zo verzamelen we iedereen op één platform die per discipline passende opdrachten kan aannemen, en natuurlijk met een gezonde omzet. Met genoeg aangesloten specialisten die onze opdrachten aannemen, komt er een budget voor grote marketing vrij dat heel Nederland bereikt. Het vrij te komen budget is 10% van de gehaalde omzet per klus, dus je hoeft zelf niet te investeren in financiële middelen (uitgezonderd de inschrijving).

Het doel is dan dat elke automobilist op nog geen 10 minuten rijden, op een persoonlijke manier benaderd kan worden na de offerte-applicatie in te vullen van Fiksjedeuk.nl. Als specialist ontvang je dus via Fiksjedeuk.nl gelijk een warme lead die kan accepteren of weigeren. Zo zet je eigen bedrijf gelijk in de picture, en groeit je klantenbestand in je eigen regio.

Het platform is jong en we zaaien waar het kan, en timmeren hard aan de weg. Steeds vaker met leuke opdrachten en gegarandeerde leads! Ik blijf open en eerlijk, en wil ik je namelijk niet overtuigen om je aan te sluiten bij Fiksjedeuk.nl. Maar als je voelt dat deze verbinding klopt, sluit dan aan! Nu is de tijd om in te grijpen om ons vak te beschermen en te kwalificeren tot een exclusief vakmanschap. Dit kunnen we alleen samen bereiken door te delen, te vermenigvuldigen en lief te zijn voor elkaar.

Heb jij passie hebt voor het vak? Beloon je jezelf graag met eerlijke tarieven? Kan je delen met je vak-collega’s? En ben je geduldig voor de tijd wanneer je kan oogsten? Want zo kunnen we samen groeien in naamsbekendheid en jij groeit in je eigen regio. Want wat je liefde geeft, groeit!

Vul direct je aanmelding in, en ik kom graag persoonlijk bij je op bezoek om alles te bespreken.

Groet,
Edwin Mokkenstorm
(Oprichter Fiksjedeuk.nl en ervaren restyler/spotrepair 2007 – heden)