Krassen wegpoetsen auto

Heeft jouw auto een of meerdere autolak krassen opgelopen? Bijna iedere autobezitter heeft hier weleens mee te maken. Het wegpoetsen van krassen kan ervoor zorgen dat jouw auto weer zonder schade de weg op kan. Een kras kan zich op de bumper, portier of andere plek van de wagen bevinden. In veel situaties is het niet bekend hoe de krassen op je auto zijn ontstaan. Feit is wel dat iedereen ze graag opgelost ziet. Om een kras van de autolak te verwijderen moet vakkundig te werk worden gegaan. Krassen uit een auto poetsen vereist een speciale techniek.

 

 

Het is aan te bevelen om je auto vaak op deze wijze te behandelen. Er kunnen veel problemen mee voorkomen worden. Hoe goed je ook oplet met betrekking tot het gebruik van de auto, het is bijna niet tegen te gaan dat er soms problemen optreden. Een kras kan optreden na een auto-ongeluk, door een sleutelbos of opspattende steentjes. Soms wordt er door een bestuurder een paaltje over het hoofd gezien.

Autolak

Voordat je besluit een specialist in te zetten kan het handig zijn van een aantal dingen op de hoogte te zijn. Wist je bijvoorbeeld dat autolak uit meerdere lagen bestaat? Een kras verspreid over een aantal lagen, kan gezien worden als een diepe kras. Hoe dieper krassen zich bevinden, hoe moeilijker het is om deze te herstellen. Het metaal van de constructie van een auto maakt eveneens onderdeel uit van de autolak. Daar bovenop bevinden zich een laag grondverf en daar weer boven kleurlak. Doordat de lak in meerdere lagen wordt aangebracht zal deze extra sterk zijn. Als laatste wordt er vaak nog blanke lak aangebracht over kleurlak. Er kan ook gewerkt worden met metallic lak.

Veel gestelde vragen

Wat kan wel en wat kan niet?

Uitdeuken zonder spuiten is tegenwoordig een reparatie methode waarbij veel mogelijk is. Door ervaring van de uitdeuker en moderne tools, worden er verbluffende resultaten behaald. Maar de vuist regel is, deukjes tot een grote van een 2 euro muntstuk zijn de meest gangbare. Groter kan altijd in overleg met de specialist.

Deukjes in een “bodyline” is mogelijk, maar deukjes op een rand niet altijd.
Deukjes met lakschade en of slecht overgespoten delen, is uitdeuken zonder spuiten niet aan te raden. Maar een beoordeling van de uitvoerende specialist is op zo’n moment aan te bevelen.

Wat is spotrepair?

Spotrepair staat voor klein spuitwerk op de carrosserie. Kleine schades kunnen hierbij mooi worden hersteld, zonder dat de auto in een spuitcabine hoeft. Zo worden krassen en schaven langs bumpers ideaal verholpen.

Hoe werkt spotrepair?

De spotters (de specialist van spotrepair) bij Fiksjedeuk.nl zijn ware artiesten. Met speciale kleine spuitpistolen worden kleine schades mooi gelakt. De kleuren worden op kleurcode gemengd en geblend met de originele lak. Na de reparatie is de schade niet meer terug te vinden.

Wat is de toepassing van de techniek spotrepair?

Spotrepair verleend zich ideaal voor zones onder de knie. Zoals stootlijsten, bumpers, dorpelranden, ect. Maar spiegelkappen en deurklinken zijn ook zeer geschikt voor spotrepair. De specialist zal natuurlijk aangeven wat uiteindelijk het advies zal zijn.

Wat kan niet en wat wel met spotrepair.

Spotrepair kan goed worden uitgevoerd als de reparatie plek niet groter is dan een A4 formaat. Zo blijft de kwaliteit gewaarborgd en ziet u niks meer van de schade. Wat zeker niet aan te raden is, is als de schade te veel geplamuurd moet worden. Als je te beschadigde plekjes heeft zal de specialist u verwijzen naar een traditioneel schadehersteller.

Wat kost spotrepair?

De kosten van spotrepair draagt bij aan de staat van de kras, de grote, de diepte, de plaats (zichtplaats) en het eventuele meerwerk voor de- en montage. Gemiddeld kan je een spotrepair van niet groter dan een A4 formaat reparatieplek, zonder (de)montage, een rekening verwachten vanaf €175,00.

Kan Fiksjedeuk.nl ook de schade beoordelen?

Onze service afdeling kan zeker adviseren wat kan en wat niet. De uiteindelijke afspraak en prijsafspraak wordt gemaakt met de betreffende specialist.

Staat je vraag er niet tussen?

Wil je nog iets weten? Via onze contact pagina vind je onze gegevens.

Krassen autolak verwijderen: zelf doen?

Voordat een professionele schadehersteller wordt ingezet, kan geprobeerd worden zelf de autolak krassen te verwijderen. Bevat bijvoorbeeld alleen de bovenste laag autolak schade? Dan kan ervoor gekozen worden de auto zelf te polijsten. Voer eerst eens een check uit door de schade nat te maken. Dit kun je doen met de eigen vinger. Blijft de kras te zien? Dan kun je er vergif op innemen dat je met een diepe kras te maken hebt. Dan zijn er meerdere laklagen beschadigd geraakt. Diepe krassen moeten vakkundig aangepakt worden doormiddel van schuren en spuiten. Het kan dus soms ook zonder spuiten worden gedaan. Een schadeherstelbedrijf weet precies wat er in dit soort situaties gedaan moet worden.

Is de kras niet meer zichtbaar? Dan kun je ervan uitgaan dat alleen de bovenste laag schade bevat. Dan zou je ervoor kunnen kiezen om zelf met het polijsten van de auto aan de slag te gaan. Als je dit besluit neemt moet er wel met de goede producten en materialen te werk worden gegaan. Anders loop je het risico dat de schade groter wordt. Auto’s kunnen gereinigd worden met de juiste autoshampoo. Om de auto een mooie glans te geven kan er auto wax gebruikt worden.

Diepe krassen verwijderen

Moeten er diepe krassen uit de auto verwijderd worden? Dan weten autospecialisten wat er precies moet gebeuren. Voor een mooi resultaat zullen auto’s op specifieke wijze onder handen genomen moeten worden. Een professioneel bedrijf bewerkstelligt dat je bolide er weer goed uit komt te zien. Zij pakken de schade aan met waterproof schuurpapier, water en een polijstmachine. Ook worden er een lakdiktemeter, spuitbus of lakstift ingezet. Er wordt gewerkt met blanke lak en autowax.

Middeldiepe krassen

Is er bij jouw wagen sprake van middeldiepe krassen? Dan komt de kras tot in de kleurlak van jouw auto voor. Dit soort krassen zijn te ontdekken doordat er een andere kleur in de autolak zichtbaar is. Het grijs of wit van de grondlak is dan nog niet te zien. Middeldiepe autokrassen worden met behulp van meerdere producten aangepakt. Voordat de herstelwerkzaamheden van start gaan, is het belangrijk te weten wat de kleurcode is, die bij de lak van de auto hoort. De leverancierslakcode is te vinden op het metalen paneel in de auto. De kleur is te zien op de kleurcode-tool. Als de kleur is bepaald, wordt een lakstift in dezelfde kleur als van de autolak gebruikt. Daarna moet de blanke lak aangebracht worden.

Regelmatig auto wassen

Het is aan te raden om met regelmaat de auto te wassen. Dit kun je het beste met de hand doen. Natuurlijk is het makkelijk om door de wasstraat te rijden. Dit vergroot echter wel de kans op krasjes op de lak. Voor het wassen van auto’s moeten de juiste producten gebruikt worden. Deze staan garant voor een glanzend resultaat zonder krasjes en strepen.

Afspuiten en autoshampoo

Het wassen start met het afspoelen van de autolak. Het is gewenst om dit met een hogedrukspuit te doen. Mocht je geen spuit hebben kan er een tuinslang gebruikt worden. Zorg dat er van boven naar beneden gespoten wordt. Maak grondig schoon zodat vuil dat los zit en zand worden verwijderd. Het is niet aan te raden om dit met een allesreiniger of afwasmiddel te doen. Dit is niet goed voor de lak van de wagen. Ga te werk met een goede autoshampoo en handel volgens de gebruiksaanwijzing. Auto’s kunnen het beste in de schaduw en niet in de zon worden schoongemaakt.

Spons/washandschoen

Ga je aan de slag met een spons? Zorg dan dat deze geen ouderwetse gele spons van schuim is. Dit is af te raden omdat deze vuil en kleine steentjes vasthouden. Dan kunnen er tijdens het wassen krassen ontstaan. Ga bijvoorbeeld aan de slag met een microvezelspons of gebruik washandschoenen. Deze zijn zachter en vuil blijft er niet aan hangen.

Twee emmers

Een auto kan het best gewassen worden met behulp van 2 emmers. Vul allereerst een emmer met de goede autoshampoo en warm water. Stop in de tweede emmer alleen warm water. Bij het wassen zal de spons/washandschoen in de eerste emmer gedoopt moeten worden. Het uitspoelen moet gedaan worden met het water uit de tweede emmer. Hierdoor worden krassen door achtergebleven vuil voorkomen.