Het ontstaan van Uitdeuken Zonder Spuiten

Volgens een legende gaat de oorsprong van uitdeuken zonder spuiten (UZS) terug naar de jaren ’50. Hier is het volgens het verhaal allemaal begonnen in de in 1899 opgerichte Fiatfabriek in Turijn (Fabbrica Italiana di Automobili Torino). Deze inmiddels gesloten Fiatfabriek stond destijds wijd en zijd bekend vanwege zijn innovatieve werkwijzen en gedreven medewerkers.

De innovatieve werkwijzen die destijds werden toegepast, zijn vandaag de dag nog steeds terug te zien in Il Lingotto, het gebouw waar de fabriek sinds 1922 gevestigd was. De fabriek kende namelijk een unieke constructie. Het vijf verdiepingen tellende gebouw was voorzien van een lopende band die doorliep over alle verdiepingen. Hoe hoger je kwam, hoe completer de auto’s waren. Eenmaal op het dak, waren de auto’s klaar voor de daar aangelegde testbaan met een lengte van maar liefst 500 meter. Wanneer de Fiatjes de testbaan goed hadden doorstaan, reden ze de auto’s over een spiraalvormige hellingbaan naar beneden, klaar voor de verkoop.

In de fabriek werkten bovendien zeer gedreven medewerkers met oog voor detail. Hun doelstelling was om de auto’s keer op keer in perfecte staat op te leveren. Die gedrevenheid was meer dan zichtbaar bij Alonzo, een hardwerkende fabrieksarbeider met liefde voor auto’s. Hij baalde iedere keer weer als er in de fabriek al lichte schade was ontstaan aan de Fiatjes. Kleine fabrieksschade als deukjes en krasjes probeerde hij zo goed en zo kwaad als het kon te herstellen. Soms lukte dat, maar in veel gevallen moesten de Fiatjes met pijn in zijn hart de fabriek met schade verlaten.

 

Alonzo’s vrouw en de pannenlapper

Op een zekere dag kwam Alonzo thuis na een lange dag hard werken. Zijn vrouw had heerlijk voor hem gekookt en samen bespraken ze de gebeurtenissen van die dag. Alonzo jammerde omdat hij diezelfde dag weer een auto met schade uit de fabriek had zien gaan. Zijn vrouw begreep zijn frustratie en liet hem daarom even met rust door alvast de tafel af te ruimen. Echter verloor ze hierbij haar balans en liet ze een zware pan met een grote smak op de grond kletteren. En ja hoor, flinke deuken in de pan. Alonzo’s vrouw aarzelde geen moment en ging diezelfde avond nog langs bij de pannenlapper om haar pan te laten herstellen. Na haar bezoek aan de pannenlapper kwam ze stralend thuis met een pan die er weer als nieuw uitzag. Alonzo stond perplex, de oplossing voor zijn frustraties lag al die tijd gewoon voor handen.

Die volgende ochtend ging Alonzo voordat hij naar zijn werk ging, langs bij de pannenlapper. Hij vroeg hem of hij aan het eind van de dag naar de fabriek wilde komen om te kijken of zijn pannenlapperskunsten ook op auto’s zouden werken.

Zogezegd, zo gedaan. De pannenlapper slaagde erin om de meest lelijke schade te verwijderen uit de Fiatjes. De pannenlapper kreeg dan ook een vaste aanstelling en vanaf dat moment verlieten alle Fiatjes de fabriek alleen in perfecte staat.

Andere fabrieken stonden versteld van de grote kwaliteit die de Fiatfabriek kon leveren. Zij hadden geen idee hoe de fabriek het steeds weer voor elkaar kreeg om perfecte auto’s te produceren. De pannenlapper bleef dan ook jarenlang hét geheime wapen van de fabriek die voor een lange tijd verborgen werd gehouden.

Met het sluiten van de fabriek in 1982 lekte uit dat de pannenlapper verantwoordelijk was voor het strak en stralend maken van alle Fiatjes. Toen andere autofabrieken hier lucht van kregen werd het UZS-vak in Italië geboren. Pas jaren later, eind jaren 80, werd UZS onder de naam auto-restyling ook in Nederland geïntroduceerd.

Beleef de geschiedenis opnieuw met de vakspecialisten van nu, ze zijn te vinden bij jou in de buurt!