Fiks je deuk

Hoe werk je kleine lakbeschadigingen bij?

Herken je dat wanneer je je auto hebt gewassen, ineens kleine lakbeschadigingen ziet? Dit soort kleine lakbeschadigingen zijn meestal ontstaan door steenslag of kleine krasjes door bijvoorbeeld takjes. Maar hoe pak je dit nu aan?

Daarmee moet ik wel vertellen dat je in eerste instantie niet heel kritisch hoeft te zijn met de kleur. De basiskleuren zijn eenvoudig te gebruiken om dit soort kleine lakbeschadigingen bij te werken. Deze kleuren vind je meestal bij de lokale autoshop, zo vind je 3 of 4 soorten tinten van een basiskleur. Een medewerker kan je helpen met de juiste tint. Heb je een speciale kleur zoals paarlemoer effect? Dan wordt aantippen lastig, tenzij je een kleur neemt die in de basis er in de tint op lijkt zonder het effect (dit moet je dan voor lief nemen).

De meest gemaakte fout is dat kleine lakbeschadigingen worden aangetipt met een op maat gemaakte kleur. En dan ook nog een in een water gedragen lak, die mat opdroogt. En vervolgens nog een blanke lak nodig heeft om het te beschermen. Het principe dat met spotrepair is uitgelegd in de vorige blog. Voor dit soort kleine lakbeschadigingen is het eindresultaat te lomp om het op de traditionele wijze aan te pakken.

Stel je hebt een zilverkleurige auto, koop dan een Motip lakstift met de juiste tint. Deze lakstiften drogen namelijk glanzend op en zijn snel droog. Het bijgeleverde kwastje is vaak te grof en niet altijd handig, gebruik dan bijvoorbeeld een saté-prikker.

 

Snel je lakbeschadigingen bijwerken

Op de motorkap van je (bijvoorbeeld) zilverkleurige auto bevindt zich een kleine lakbeschadiging, ontstaan door (waarschijnlijk) steenslag. Het is meestal een rondvormige “krater” van ongeveer 3 tot 5mm. Plekjes groter dan een centimeter raad ik aan niet aan te tippen (als je het mooi wil doen).

De eerste stap is het “kratertje” te ontvetten, dan goed te drogen. Na het schudden van de lakstift, draai je de dop los en laat je de saté-prikker langs het kwastje gaan van de lakstift. Nu heb je een minimale druppel lak op de saté-prikker. Hiermee leg je de lak voorzichtig in de “krater”, dit mag best een hoger lakbolletje zijn dan de bestaande lak er omheen. Probeer het niet gelijk te egaliseren of meerdere handelingen te doen, dit verpest het eindresultaat. Je zal merken dat als je na het inleggen het met rust laat, de lak inzakt tijdens het drogen. Na een halfuurtje kun je gewoon weer door de wasstraat!

Ben je zelf niet zo handig, of twijfel je om dit zelf te doen? Geen nood want de specialisten van Fiksjedeuk.nl helpen jou met alle liefde om deze kleine lakbeschadigingen op te lossen.

 

Vind je dit een leuke blog? Lees ook de andere blogs en volg ons op socialmedia. Zo kom je steeds meer te weten over onze specialisten, nieuwtjes en hoe je het best met kleine autoschades kan handelen.

 

 

Fiks je deuk