Spotrepair na een klein ongelukje

Je stapt je auto in, net klaar van een boodschapje. En in één beweging rij je weg en tegelijkertijd doe je je gordel vast. En dan…. Voel je je ogen heel groot worden, en krijg je het warm. Wat gebeurt daar? Vraag je je af na een raar geluid. Met het uitrijden kuste je achterbumper net de betonnen paal van de parkeergarage. Balen! Omdat je net even niet oplet heb je nu lelijke krassen op je achterbumper. Wat nu? Zo’n onverwachts ongelukje is aan orde van de dag, en super erg als je zuinig bent op je auto. Veel mensen zijn gelukkig bekend met TelSell en hebben de schuur vol met blikjes en flesjes autopoets. Maar na het thuis geprobeerd te hebben, en met het schaamrood het gedeeld te hebben met de huisgenoten. Is het verstandig om dit over te laten aan een vakman.

In de veel besproken methodes van smartrepair van auto’s hier op de site van Fiksjedeuk.nl is spotrepair een discipline om kleine schades bij te werken met klein overspuittechniek. Dit is een techniek dat gedeeltes op het lakwerk kan herstellen, dat voordeliger en sneller is dan traditioneel autoschadeherstel.

In de praktijk heb ik veel autobezitters geholpen met bumperkrassen. Soms met polijsten alleen gaf al voldoening voor klanten. Andere kozen voor polijsten in combinatie met een lakstift. Maar de echte oplossing voor dit soort kleine lakschades is spotrepair, het bijspuiten met op kleurgemaakte autolak. Ze noemen het ook wel de oplossing tussen een lakstift en de spuitcabine. Maar in vele gevallen is spotrepair met uitstek de oplossing van kleine autoschade. Met deze techniek hoeft er bijna niet gedemonteerd te worden, is kleurverschil een laag risico, meestal binnen dezelfde dag hersteld en zijn de kosten veel lager dan traditioneel overspuiten. Tevens wordt het milieu ook minder belast dan in een autoschadeherstelbedrijf, omdat hier minder materialen worden gebruikt. Tegenwoordig is spotrepair een mooie vorm van herstel van kleine autoschade, en is al jaren een geaccepteerde wijze in de automotive-branche. En dat is natuurlijk logisch, want met een prijsvoordeel en verbluffende resultaten is spotrepair de oplossing. Na het herstel is er niks meer te zien van de schade. Natuurlijk zijn er wel voorwaarden, want de reparatie moet ook wel duurzaam zijn. Spotrepair is ingericht voor kleine schade ter grootte van een a4 papierformaat, en soms iets groter. Als er vervormingen zijn ontstaan in de bumper en/of scheuren tijdens de aanrijding, is spotrepair niet een oplossing. Tenzij je voor een economisch voordeel wenst te gaan, en genoegen neemt voor een niet perfect herstel. Dat bijvoorbeeld bij een oudere auto een oplossing kan zijn. Dit is door onze vakmensen vooraf te bepalen of spotrepair ook voor jou de oplossing is.

 

Iedere auto, zijn eigen kleurcode

Met werkzaamheden van spotrepair (bijspuiten) zijn er drie stappen nodig. Dat is het voorbewerken van de kleine schade, lakken en daarna finishen. Graag wil ik meer vertellen over het lakproces, want dat gebeurt in twee fases. In de eerste fase wordt kleur gespoten, deze kleur wordt altijd op recept gemengd. De juiste kleur wordt samengesteld doormiddel van een mengsysteem, en de kleurcode van de auto. Zo is er altijd de juiste kleur match. Deze kleurlak is een water gedragen lak en droogt redelijk snel, hiermee kan de specialist mooie overlopen creëren. Als de basis is gelegd, moet dit worden afgewerkt met een twee componenten blanke lak. Deze lak is ook nog eens luchtdrogend en zal de reparatie zeer snel gaan. Je begrijpt hopelijk wel dat dit een serieus klusje is, want hierbij is veel ervaring vereist om een duurzame reparatie zo vlot mogelijk te laten verlopen. Wil je meer weten over spotrepair of over je kleine schade, neem dan vrijblijvend contact met onze support.

 

Heb je ook de andere blogs gelezen? Anders kun je binnenkort weer een informatieve blog ontvangen!